Orättvisa

Läs inte om du är känslig!

Jag förstår inte hur människor kan behandla andra människor och djur på så brutala sätt. Då menar jag inte elaka blickar utan att det finns människor i Syrien som går ut med motorsågar på gatorna och styckar människor, norrmännen klubbar sälbebisar för att sedan misshandla dem för att få tag på deras päls, Rwanda 1994 då flera hundra tusen människor dog i folkmord. Har sälbebisarna någonsin gjort något ont mot oss människor? Är det rätt att människor ska sågas itu för att de tillhör en annan religion? Att folk ska ligga döda i högar för att de föddes in i fel ras? 

Idag såg jag en video som jag både ångrar och inte ångar att jag såg. 
I Kina jobbar även de med pälsindustri och får sin päls från kaniner. De spärrar in kaninungarna i gallerburar så de växer till sig innan de tar ut dom, spänner fast alla fyra tassar så de inte kan göra motstånd, sedan sätter de sig så de har kontroll innan de med sina bara händer sliter av deras päls. Det rinner blod och kaninerna skriker högt av smärta och rop på hjälp. När kineserna är klara med dom är de helt rödflammiga, de ser ut som flådda kycklingar och då spärras de in i sin bur igen där de får sitta ca tre månader tills deras päls har växt ut igen, då blir de ännu en gång hämtade. Detta pågår från att de är unga ända fram tills de dör. 
En kanin blir ca 8-10 år men dessa kaniner blir bara 2-5 år för att de misshandlas så brutalt att deras kroppar inte orkar. 

Vad gör människan till en så ond varelse? Hur kan människor drivas till detta? Dom blir hjärntvättade, tvingade. Men kan de någonsin gå och lägga sig på kvällen utan att känna sig skyldiga? Vissa kanske kan, vissa inte. Människan är så otroligt egoistisk och jag skäms så jäkla mycket över att oskyldiga sälbebisar och kaniner får lida och dö i förtid för modeplagg och pälsjackor. Människan är en äcklig ras. 

Direkt efter kaninvideon började vi kolla på att adoptera hemlösa kaniner och förhoppningsvis kommer det kanske flytta in några mysisar här framöver. 
Jag vill inte vara en i mängden som vet att det händer och blundar för det, jag vill vara den som står upp och gör något för sättet som används för att få päls är oacceptabelt. It's on.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0